Channel: Onlusten – George Knight
Viewing all articles
Browse latest Browse all 10

Demonstranten menen dat het Westen Kiev onder druk zet toe te geven aan Kremlin. Dat voedt de destabilisatie

$
0

Het pro-Oekraïense Ukraine Today gaat in op de recente protesten bij het Oekraïense parlement in Kiev met drie dode agenten tot gevolg. De conclusie dat de onlusten vooral het Kremlin en de Russische propaganda dienen is onweerlegbaar. Putin is vastgelopen in de oorlog in de Donbas en kan niet meer voor- of achteruit. Met sancties, een verzwakkende economie, snel opdrogende reserves, een stand houdend Oekraïens leger dat langzaam professionaliseert en het eind aan het presidentschap van Obama tikt de tijd in zijn nadeel. Putins eervolle uitweg is een staatsgreep in het Oekraïense parlement. President Petro Porosjenko ziet de onlusten als onderdeel van een campagne van destabilisatie door Rusland, zo verklaart hij vandaag voor Sky News.

Het gevoel van een meerderheid van Oekraïners dat het Westen meer politieke druk legt op Oekraïne, dan op de Russische Federatie lijkt eveneens onweerlegbaar. De VS en de meeste EU-lidstaten hebben Oekraïne na de Russische invasie van de Krim van maart 2014 minimaal gesteund. In elk geval niet volgens de afspraken van internationale verdragen zoals het Boedapester Memorandum 1994. VS en EU gaan de frontale confrontatie met Putin niet aan. De Oekraïense regering beseft goed dat het op zichzelf aangewezen is in de oorlog tegen de Russische Federatie. Het hoopt dat de sancties tegen Rusland in stand blijven en het door het Westen niet te veel onder druk wordt gezet. Door de toegefelijke houding van Duitsland en Frankrijk klinkt steeds meer kritiek op het zogenaamde Normandië-formaat. Onder meer van de nieuwe Poolse president Andrzej Duda.

Viewing all articles
Browse latest Browse all 10